Fra ordre til faktura - Smooth sailing i varehandelen

Columbi lyst til å hjelpe norsk varehandel med å kutte kraftig ned på de manuelle prosesser

Fra ordre til faktura - Smooth sailing i varehandelen

Slik kutter og effektiviserer vi manuelle prosesser med Visma.net

Alle som har jobbet med kjøp og salg av varer, enten det er over disk, i nettbutikk, app, på telefon eller andre kanaler vet at prosessen fra kjøp og frem til fakturering er en humpete vei av mange manuelle prosesser. Dette har vi i Columbi lyst til å hjelpe norsk varehandel med – gjennom å kutte kraftig ned på de manuelle prosessene.

Legge inn ordren i logistikksystemet

Ved en bestilling i nettbutikk eller til callsenteret skal ordren registreres i systemet. Mange nettbutikker genererer en epost som manuelt må sendes videre til lager og nestemann i linja. Med Visma.net lager vi en såkalt connector – en liten kodesnutt som automatisk legger inn bestillingen og delegerer bestillingen videre. Ingen rører denne bestillingen foreløpig.

Automatisk til lageret

Over disk havner kjøpet i kassasystemet, men salg i nettbutikker og telefonordre havner direkte i systemet. Her bygger vi ordreforløp som automatisk sender ordren dit den skal enten det er til lager, servicemedarbeider eller ordrekontroll.
Ordre og plukkliste sendes nå direkte til håndterminaler eller plukkstasjon på lageret. Dette gjør at lagermedarbeiderne har full oversikt og enkelt scanner varene når de plukkes fra hyllene. Når varene er klare til å sendes kan pakkseddel hentes automatisk fra systemet. Det vil si – når lagermedarbeideren trykker «OK» på håndterminalen, ligger pakkseddelen automatisk printet ut på printeren.

Når varen er plukket og sendt oppdaterers automatisk lagerstatus på varen. Ut fra kundens behov og ønske legger vi opp til at systemet har kontroll på lagerbeholdningen og om man når minimum av antall varer genereres en ny bestilling direkte fra systemet. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne bestilling som deretter går til leverandør. På samme måte er prosessen fri for manuelle oppgaver når varene ankommer og blir registrert på lageret.

Endring av pris og lagerbeholdning

Et problem som er en gjenganger hos mange bedrifter med varelager er når priser skal oppdateres på utvalgte produkter. Dette finnes det heldigvis en løsning for i Visma.net, noe som fører til at du alltid vet den faktiske oppdaterte verdien på hele lagerbeholdningen uten at du manuelt må endre på noe. Dette kan også knyttes opp mot leverandørenes systemer og nettbutikker slik at hele prosessen går på autopilot.

Betalingsløsninger

Med Visma.net velger du selv hvilken betalingsløsning som skal benyttes. Vi kobler opp kassasystem med kortterminaler i fysiske butikker, men sørger også for smertefri kommunikasjon mot løsninger som Klarna, Vipps, netts, Svea, PayPal og stort sett det du måtte ønske. Dette gir deg full oversikt over transaksjoner  

Håndtering og oppfølging av faktura

I de tilfellene der det skal sendes faktura etter kjøp tar Visma.net AutoCollect over den manuelle prosessen. Her hentes all informasjon inn i fakturaløsningen og selv forfalte fakturaer blir automatisk fulgt opp gjennom systemet.
Alt i alt er dette en prosess som gjør hverdagen utrolig mye enklere for alle som jobber med varehandel. Kan man bruke tiden på mer overordnet arbeid og analyse er det en selvfølge at man kan ha mer fokus på salg og service og dermed kunne tilby en bedre kundeopplevelse enn konkurrentene som bruker tiden sin på tunge manuelle prosesser.

Vil du vite mer om hvordan visma.net kan hjelpe din bedrift til å bruke tid og ressurser mer fornuftig snakk med Erik!

Vil du vite mer om oss? Kontakt Erik Thu Lunde på 483 00 084‬ eller send e-post til el@columbi.no

April 9, 2021

Andre aktuelle saker

SE ALLE VÅRE NYHETER

Slik kutter og effektiviserer vi manuelle prosesser med Visma.net

Alle som har jobbet med kjøp og salg av varer, enten det er over disk, i nettbutikk, app, på telefon eller andre kanaler vet at prosessen fra kjøp og frem til fakturering er en humpete vei av mange manuelle prosesser. Dette har vi i Columbi lyst til å hjelpe norsk varehandel med – gjennom å kutte kraftig ned på de manuelle prosessene.

Legge inn ordren i logistikksystemet

Ved en bestilling i nettbutikk eller til callsenteret skal ordren registreres i systemet. Mange nettbutikker genererer en epost som manuelt må sendes videre til lager og nestemann i linja. Med Visma.net lager vi en såkalt connector – en liten kodesnutt som automatisk legger inn bestillingen og delegerer bestillingen videre. Ingen rører denne bestillingen foreløpig.

Automatisk til lageret

Over disk havner kjøpet i kassasystemet, men salg i nettbutikker og telefonordre havner direkte i systemet. Her bygger vi ordreforløp som automatisk sender ordren dit den skal enten det er til lager, servicemedarbeider eller ordrekontroll.
Ordre og plukkliste sendes nå direkte til håndterminaler eller plukkstasjon på lageret. Dette gjør at lagermedarbeiderne har full oversikt og enkelt scanner varene når de plukkes fra hyllene. Når varene er klare til å sendes kan pakkseddel hentes automatisk fra systemet. Det vil si – når lagermedarbeideren trykker «OK» på håndterminalen, ligger pakkseddelen automatisk printet ut på printeren.

Når varen er plukket og sendt oppdaterers automatisk lagerstatus på varen. Ut fra kundens behov og ønske legger vi opp til at systemet har kontroll på lagerbeholdningen og om man når minimum av antall varer genereres en ny bestilling direkte fra systemet. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne bestilling som deretter går til leverandør. På samme måte er prosessen fri for manuelle oppgaver når varene ankommer og blir registrert på lageret.

Endring av pris og lagerbeholdning

Et problem som er en gjenganger hos mange bedrifter med varelager er når priser skal oppdateres på utvalgte produkter. Dette finnes det heldigvis en løsning for i Visma.net, noe som fører til at du alltid vet den faktiske oppdaterte verdien på hele lagerbeholdningen uten at du manuelt må endre på noe. Dette kan også knyttes opp mot leverandørenes systemer og nettbutikker slik at hele prosessen går på autopilot.

Betalingsløsninger

Med Visma.net velger du selv hvilken betalingsløsning som skal benyttes. Vi kobler opp kassasystem med kortterminaler i fysiske butikker, men sørger også for smertefri kommunikasjon mot løsninger som Klarna, Vipps, netts, Svea, PayPal og stort sett det du måtte ønske. Dette gir deg full oversikt over transaksjoner  

Håndtering og oppfølging av faktura

I de tilfellene der det skal sendes faktura etter kjøp tar Visma.net AutoCollect over den manuelle prosessen. Her hentes all informasjon inn i fakturaløsningen og selv forfalte fakturaer blir automatisk fulgt opp gjennom systemet.
Alt i alt er dette en prosess som gjør hverdagen utrolig mye enklere for alle som jobber med varehandel. Kan man bruke tiden på mer overordnet arbeid og analyse er det en selvfølge at man kan ha mer fokus på salg og service og dermed kunne tilby en bedre kundeopplevelse enn konkurrentene som bruker tiden sin på tunge manuelle prosesser.

Vil du vite mer om hvordan visma.net kan hjelpe din bedrift til å bruke tid og ressurser mer fornuftig snakk med Erik!

Vil du vite mer om oss? Kontakt Erik Thu Lunde på 483 00 084‬ eller send e-post til el@columbi.no

Andre kundecaser

SE ALLE kundecaser
Lukk skjema