Foodpartner valgte Visma.net

Foodpartner valgte Visma.net: "Det er bedre for oss og bedre for kundene våre. Jeg går på jobb og er rett og slett happy!"

Foodpartner valgte Visma.net

Vi spoler tilbake til 2010: En ny matleverandør ser dagens lys. Sokrates Kalderidis ville ikke bare kaste seg inn i grossisthandelen, han ville bli best. Etter mange år i restaurant- og matbransjen, forsto Foodpartner-gründeren én ting: Han måtte effektivisere hver eneste lille økonomi- og logistikkprosess.

– Det hjelper ikke med masse erfaring med mat og produkter, hvis ikke du vet hvordan produktet skal fraktes fra A til B. Jeg gjorde markedsanalyser, snakket med folk og leste mye for å lære meg hvordan jeg skulle klare å gjøre dette bedre enn noen andre. Jeg skjønte at forutsetningen var å ha et godt system i bunn.

Dette er historien om grossisten som ingen kunne målbinde. Hva gjør ham så svimlende begeistret for Visma.net?

Punching, kontortid og frustrasjon

Jakten på et godt rigg i bunn skulle være en nøtt å knekke. De første årene var han innom flere løsninger, men møtte hele tiden på problemer. Det kunne være alt fra manuell håndtering av papirer til feil på varemottaket. Fellesnevneren var tungvinte logistikkprosesser som spiste av arbeidstiden.

– Hvis jeg skal gjøre en ting, vil jeg gjøre det mest mulig automatisert, og med minst mulig punching. Når jeg er ferdig med én ting, vil jeg gå videre. I de gamle systemene måtte jeg hele tiden gå tilbake, flytte, legge inn og punche.

Kalenderidis ville få ting til å skje på en annen måte: mer oversikt og overblikk over vareflyt, innkjøp og andre prosesser som hører til logistikken.

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt.

Visma.net var et tema – men var systemet godt nok utviklet?

Kalenderidis hadde hørt om Visma.net, og tok kontakt med Visma-partneren Columbi for å grave mer i funksjonaliteten. Her så han hvor tungt Visma satset på løsningen – og skimtet konturene av et enormt mulighetsbilde.

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt. Alle stegene i logistikkprosessen kan jo automatiseres, og knyttes sammen med bokføringen. Jeg tenkte at dette toget må jeg bare hoppe på med en gang.

Selv om han så noen begrensninger, så han også potensialet. Han forsto hva Visma tenkte, og skjønte at «det kommer til å bli stort».

– Skjermbildene jeg ble vist var så enkle. Intuitivt, og alt hang sammen med alt. Wow, tenkte jeg, dette kommer bare til å bli bedre og bedre.

– Et åpent API? Da var det ingen vei tilbake

Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mye tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger, forklarerer Kalenderidis.

– Du får et sår, så må du plastre, så blir det sår igjen, og du må plastre. Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet.

– Så da jeg skjønte at Visma.net har et åpent API, var det ingen vei tilbake.

Slik ser løsningen til Foodpartner ut

• Økonomi, logistikk og lønn i Visma.net

• Håndterminaler fra BX Software

• Kunde-app for bestilling fra Cerve

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk.

Kundenes bestillinger går rett inn i systemet

Nå som de har kontroll på logistikken og varemottaket, har Foodpartner også supplert med en egen kunde-app. Nå ruller bestillingene automatisk inn som salgsordre i systemet.

– Igjen et pluss i boka for et åpent API! Det var lett å koble appen sammen med Visma.net. Det eneste vi gjør er å ta et overblikk på bestillingene. Ingenting manuelt. Vi bruker heller tiden på kundene våre – fordi systemet tillater det. Jeg vet at andre grossister har lignende løsninger, men ikke alle får bestillingene rett inn som salgsordre.

Og hva synes kundene?

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk. Takket være AI og algoritmer, regner den også ut hvor mye de trenger. Hver gang de legger til et produkt, husker den det, og beregner for dem. De eneste manuelle bestillingene vi får nå, er fra de eldre som helst ringer inn på telefon.

– Det er effektivisering i store bokstaver. Og en forutsetning for at dette funker, er at vi har et system som takler det. Det er rett og slett vinn-vinn på alle kanter!

Kan vokse med 20 prosent i året

Foodpartner-gründeren anslår at andre grossister på deres størrelse trenger flere i administrasjonen for å ta seg av manuelle oppgaver. Selv jobber de nå så produktivt at bedriften hans nøyer seg med 2–3 ressurser.

– Det er kun fordi jeg har et system som backer meg og tillater meg å ekspandere. Med Visma.net kan vi vokse med 20 prosent i året.

– Under pandemien har jeg ikke trengt å dra til lageret, eller å være nærkontakt med kollegaene mine. Det samme ser vi i produksjonen. Vi stoler på at systemet holder de ulike rollene oppdatert, uten at vi må skrike inn til hverandre. Det er mange småting som gjør at systemet i sin helhet blir en suksess.

Dette elsker han aller mest med Visma.net

At løsningen er automatisert

– Automatiseringen er den største gleden av dem alle. Alt flyter fra innkjøp og varemottak til fakturering og bokføring. Alt går automatisk og det eneste vi gjør er å kontrollere at alt er som det skal.

Å kjøre lønn kjapt og trygt

– Det er veldig mye optimalisering i lønn også. Vi trykker bare «neste, neste, neste», og så er lønnskjøringen ferdig. Det er digg at den er i sky; jeg kan logge meg inn hvor som helst, enten på desktop eller mobilen. Vi har både fast og variabel lønn, i tillegg til ekstratid, overtid og innleide timer. Visma.net dekker alt dette.

«Jeg er rett og slett happy»

– Hvem har lyst til å jobbe som en robot hver dag? Programvaren utvikles hele tiden, til og med ting jeg ikke har tenkt på selv. Jeg får energi og vil bare jobbe mer, finne ut av mer! Det er ikke lenger noe «nå må jeg gå inn og punche ditt og datt». Jeg går på jobb og er rett og slett happy!

– Jeg har vært innom dem tidligere og sagt at Visma.net er fremtiden, og lurt på hva de egentlig holder på med.


Vil du vite mer om Visma.net - Ta kontakt med oss så avtaler vi et møte!

Artikkelen er også publisert hos Visma

April 23, 2021

Andre aktuelle saker

SE ALLE VÅRE NYHETER

Vi spoler tilbake til 2010: En ny matleverandør ser dagens lys. Sokrates Kalderidis ville ikke bare kaste seg inn i grossisthandelen, han ville bli best. Etter mange år i restaurant- og matbransjen, forsto Foodpartner-gründeren én ting: Han måtte effektivisere hver eneste lille økonomi- og logistikkprosess.

– Det hjelper ikke med masse erfaring med mat og produkter, hvis ikke du vet hvordan produktet skal fraktes fra A til B. Jeg gjorde markedsanalyser, snakket med folk og leste mye for å lære meg hvordan jeg skulle klare å gjøre dette bedre enn noen andre. Jeg skjønte at forutsetningen var å ha et godt system i bunn.

Dette er historien om grossisten som ingen kunne målbinde. Hva gjør ham så svimlende begeistret for Visma.net?

Punching, kontortid og frustrasjon

Jakten på et godt rigg i bunn skulle være en nøtt å knekke. De første årene var han innom flere løsninger, men møtte hele tiden på problemer. Det kunne være alt fra manuell håndtering av papirer til feil på varemottaket. Fellesnevneren var tungvinte logistikkprosesser som spiste av arbeidstiden.

– Hvis jeg skal gjøre en ting, vil jeg gjøre det mest mulig automatisert, og med minst mulig punching. Når jeg er ferdig med én ting, vil jeg gå videre. I de gamle systemene måtte jeg hele tiden gå tilbake, flytte, legge inn og punche.

Kalenderidis ville få ting til å skje på en annen måte: mer oversikt og overblikk over vareflyt, innkjøp og andre prosesser som hører til logistikken.

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt.

Visma.net var et tema – men var systemet godt nok utviklet?

Kalenderidis hadde hørt om Visma.net, og tok kontakt med Visma-partneren Columbi for å grave mer i funksjonaliteten. Her så han hvor tungt Visma satset på løsningen – og skimtet konturene av et enormt mulighetsbilde.

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt. Alle stegene i logistikkprosessen kan jo automatiseres, og knyttes sammen med bokføringen. Jeg tenkte at dette toget må jeg bare hoppe på med en gang.

Selv om han så noen begrensninger, så han også potensialet. Han forsto hva Visma tenkte, og skjønte at «det kommer til å bli stort».

– Skjermbildene jeg ble vist var så enkle. Intuitivt, og alt hang sammen med alt. Wow, tenkte jeg, dette kommer bare til å bli bedre og bedre.

– Et åpent API? Da var det ingen vei tilbake

Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mye tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger, forklarerer Kalenderidis.

– Du får et sår, så må du plastre, så blir det sår igjen, og du må plastre. Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet.

– Så da jeg skjønte at Visma.net har et åpent API, var det ingen vei tilbake.

Slik ser løsningen til Foodpartner ut

• Økonomi, logistikk og lønn i Visma.net

• Håndterminaler fra BX Software

• Kunde-app for bestilling fra Cerve

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk.

Kundenes bestillinger går rett inn i systemet

Nå som de har kontroll på logistikken og varemottaket, har Foodpartner også supplert med en egen kunde-app. Nå ruller bestillingene automatisk inn som salgsordre i systemet.

– Igjen et pluss i boka for et åpent API! Det var lett å koble appen sammen med Visma.net. Det eneste vi gjør er å ta et overblikk på bestillingene. Ingenting manuelt. Vi bruker heller tiden på kundene våre – fordi systemet tillater det. Jeg vet at andre grossister har lignende løsninger, men ikke alle får bestillingene rett inn som salgsordre.

Og hva synes kundene?

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk. Takket være AI og algoritmer, regner den også ut hvor mye de trenger. Hver gang de legger til et produkt, husker den det, og beregner for dem. De eneste manuelle bestillingene vi får nå, er fra de eldre som helst ringer inn på telefon.

– Det er effektivisering i store bokstaver. Og en forutsetning for at dette funker, er at vi har et system som takler det. Det er rett og slett vinn-vinn på alle kanter!

Kan vokse med 20 prosent i året

Foodpartner-gründeren anslår at andre grossister på deres størrelse trenger flere i administrasjonen for å ta seg av manuelle oppgaver. Selv jobber de nå så produktivt at bedriften hans nøyer seg med 2–3 ressurser.

– Det er kun fordi jeg har et system som backer meg og tillater meg å ekspandere. Med Visma.net kan vi vokse med 20 prosent i året.

– Under pandemien har jeg ikke trengt å dra til lageret, eller å være nærkontakt med kollegaene mine. Det samme ser vi i produksjonen. Vi stoler på at systemet holder de ulike rollene oppdatert, uten at vi må skrike inn til hverandre. Det er mange småting som gjør at systemet i sin helhet blir en suksess.

Dette elsker han aller mest med Visma.net

At løsningen er automatisert

– Automatiseringen er den største gleden av dem alle. Alt flyter fra innkjøp og varemottak til fakturering og bokføring. Alt går automatisk og det eneste vi gjør er å kontrollere at alt er som det skal.

Å kjøre lønn kjapt og trygt

– Det er veldig mye optimalisering i lønn også. Vi trykker bare «neste, neste, neste», og så er lønnskjøringen ferdig. Det er digg at den er i sky; jeg kan logge meg inn hvor som helst, enten på desktop eller mobilen. Vi har både fast og variabel lønn, i tillegg til ekstratid, overtid og innleide timer. Visma.net dekker alt dette.

«Jeg er rett og slett happy»

– Hvem har lyst til å jobbe som en robot hver dag? Programvaren utvikles hele tiden, til og med ting jeg ikke har tenkt på selv. Jeg får energi og vil bare jobbe mer, finne ut av mer! Det er ikke lenger noe «nå må jeg gå inn og punche ditt og datt». Jeg går på jobb og er rett og slett happy!

– Jeg har vært innom dem tidligere og sagt at Visma.net er fremtiden, og lurt på hva de egentlig holder på med.


Vil du vite mer om Visma.net - Ta kontakt med oss så avtaler vi et møte!

Artikkelen er også publisert hos Visma

Andre kundecaser

SE ALLE kundecaser
Lukk skjema