SAF-T og Visma Global

«SAF-T Regnskap» gjelder fra og med året 2020.

Det vil si at hvis du i år (2021) får krav om bokettersyn på år 2020, så må år 2020 leveres inn til myndighetene på SAF-T formatet.

Kort fortalt så er dette en eksport fil med detaljert informasjon om Hovedbok, kunde- og leverandørreskontro. Fra år 2023 kreves det også detaljert fakturainformasjon på XML, dette har Visma løst gjennom Autoinvoice som sender EHFfaktura (XML faktura). De som fakturerer på papir eller sender e-post med pdf-faktura, bør absolutt begynne å kikke på «send alt med Autoinvoice», da vil dere enkelt kunne tilpasse dere kravet som altså forventes å dukke opp i år 2023.

Oppsett av SAF-T har tilbakevirkende kraft i Visma Global.

(Du er med andre ord ikke nødt til å gjøre noe før et eventuelt krav om bokettersyn kommer)

 

Et krav som allerede har kommet nå, under oppdatering avkravene til SAF-T, er at kunde- og leverandørinformasjon må være komplett.

Vi oppfordrer alle Global-brukere til å ha gode rutiner på oppdatering av kunde- og leverandørinformasjon.

SAF-T eksporten stopper hvis det mangler tilstrekkelig med informasjon på kunder og leverandører.
(Et statusvindu vil oppdatere deg med hva som mangler og hva du må rette for å komme videre i eksporten)

De som allerede har gode rutiner på EHF fakturering ut mot kunder, og Autopay-remittering mot leverandører, så kan man si at det er samme krav til nøyaktighet her som på SAF-T.

 

De aller nyeste kravene til SAF-T er på plass i Visma Globalversjon 14.1x

 

SAF-T har krav om «kontomerking» , egne SAF-T mva-koder og en del andre ting som gjør at ved SAF-T rapportering så må det gjøres en jobbfør en rapport kan eksporteres og sendes. Alt dette er beskrevet i hjelpen til Visma Global 14.1x

Hvis du vil sette deg inn i SAF-T, gå på HJELP i Visma Global, velg «åpne hjelpefilen», skriv SAF-T i søkefeltet. NB: De som har Visma Global versjon eldre enn versjon 13.x, der kan hjelpen være mangelfull i forhold til nyere krav. Hvis du vil ha oppgradert Visma Global, send en e-post til support@columbi.no, så tar vi kontakt tilbake for eksakt avtale.

Gå tilbake til spørsmål og svar
Lukk skjema